Her er ruten i PostNord Danmark Rundt 2024

Thumbnail
Foto: PostNord Danmark Rundt

Tidligere på året frigav arrangørerne af PostNord Danmark Rundt deres rutebeskrivelse. Her kan du se visuelle profiler af de fem etaper i årets løb.

Tidligere på året frigav PostNord Danmark Rundt årets rute, der går fra Jylland til Sjælland i år. Dossard har samlet beskrivelserne og gpx-filerne og fremstillet ruteprofiler til alle fem etaper, så du allerede nu kan danne dig et visuelt overblik over ruten:

1. etape: Holstebro-Holstebro, 13,7 kilometer

For første gang nogensinde er der et holdløb på programmet i PostNord Danmark Rundt. 1. etape køres i Holstebro og strækker sig over 13,7 kilometer. Det er en teknisk let rute, der nærmest er helt pandekageflad. 

2. etape: Ringkøbing-Vejle, 231,1 kilometer

Allerede på 2. etape kommer den famøse Vejle-etape, som historisk set er den hårdeste etape i løbet. Etapen starter i Ringkøbing og er hele 231,1 kilometer lang, så det er én af de lange etaper. Undervejs kører løbet forbi Legoland, men det er først, når de kommer til Vejle, at det begynder at blive hårdt. Her skal de passere kendte stigninger som Chr. Winthers vej, Koldingvej og Kiddesvej. Som altid er det Kiddesvej, der bliver det afgørende punkt.

3. etape: Kolding-Haderslev, 155,9 kilometer

Tredje etape går til Haderslev, og det er en drilsk finale, der venter her. Finalen kendes fra Tour of Scandinavia 2023, hvor Cecilie Uttrup Ludwig sejrede foran et jagende felt. Etapen slutter på Chr. X's vej på en bakke, der er 1100 meter lang. Der er stejle passager. Der kan laves ballade her.

4. etape: St. Heddinge-Holbæk, 177,5 kilometer

Det er lidt kuriøst, at vi skal helt hen til fjerde etape, før sprinterne får en chance i årets Postnord Danmark Rundt. Og så er det jo ikke engang sikkert, at sprinterne vinder. Rundstrækninger har det med at skabe et kaotisk cykelløb.

5. etape: Roskilde-Gladsaxe, 157,4 kilometer

PostNord Danmark Rundt slutter på samme måde, som de gjorde i 2023, nemlig med en etape, der går til Gladsaxe - ja, eller Bagsværd sådan helt præcist. Dengang endte det i en spurt, og hvis der er stærke sprinterhold, så sker det igen.

Der er indlagte bjerg- og pointspurter på ruten. De indsættes i profilerne på et senere tidspunkt.

Seneste cykelnyheder

Snu italiener snyder alle favoritudbryderne
Snu italiener snyder alle favoritudbryderne
Jayco AlUla indrømmer, at den er gal med sprinter
Jayco AlUla indrømmer, at den er gal med sprinter
Ærlig sprinter: Merlier og Milan var for stærke
Ærlig sprinter: Merlier og Milan var for stærke
Kæmpe skifte til UAE
Kæmpe skifte til UAE
Optakt: 19. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 19. etape af Giro d'Italia 2024
FDJ-Suez tæt på at hente fransk stjerne
FDJ-Suez tæt på at hente fransk stjerne
Pogacar sigter efter lørdagens etape
Pogacar sigter efter lørdagens etape
Merlier fik endelig krammet på Milan
Merlier fik endelig krammet på Milan
Contador opfordrer Pogacar til at gå efter hattricket
Contador opfordrer Pogacar til at gå efter hattricket
Tysk etapevinder: Håber det er starten på en stor karriere
Tysk etapevinder: Håber det er starten på en stor karriere
Optakt: 18. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 18. etape af Giro d'Italia 2024
Bomstærk tysker tog sejren på Passo Brocon
Bomstærk tysker tog sejren på Passo Brocon
Israel-Premier Tech interesseret i tidligere Vuelta-vinder
Israel-Premier Tech interesseret i tidligere Vuelta-vinder
Magtkamp hos INEOS
Magtkamp hos INEOS
Thomas: Jeg havde intet tilbage
Thomas: Jeg havde intet tilbage
Dossard vil opruste før Tour de France - skal du med?
Dossard vil opruste før Tour de France - skal du med?
Optakt: 17. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 17. etape af Giro d'Italia 2024
Ny magtdemonstration af Tadej Pogacar efter rutekaos
Ny magtdemonstration af Tadej Pogacar efter rutekaos
FDJ-Suez dokumentar: Følg Évita Muzic' Vuelta-præstation
FDJ-Suez dokumentar: Følg Évita Muzic' Vuelta-præstation
Værsgo Anders Lund: Her er dit hold til OL i Paris
Værsgo Anders Lund: Her er dit hold til OL i Paris
Vi bruger få cookies hos dossard.dk. Det er ikke farligt. Men det er nødvendigt for at udvikle dossard.dk. Vi bruger cookies til føre statistik og tilpasse reklamer til vores brugere.