Få optakterne direkte i din indbakke
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Så kom Giro d'Italia i gang. 1. etape var som ventet en hård affære, og hvis rytterne havde håbet det blev mere roligt på 2. etape, så tog de fejl.
Det kan godt være, at årets Giro d'Italia-rute samlet set ikke er hård, men begyndelsen af løbet er enormt hård. Allerede her på 2. etape venter en bjergafslutning, om end det ikke er løbets hårdeste stigning.
Det er en anderledes hård start, Giro d'Italia har lavet i år. Allerede på 2. etape kommer der en bjergafslutning, og selvom klassementsrytterne altid kører lidt forsigtigt i begyndelsen og selvom den sidste stigning ikke er alt for hård, så er det fortsat et sted, hvor der kan laves forskelle. Stigningen op til Oropa er 11,8 kilometer lang og stiger med 6,2 % i snit.
Hvem kan forventes at køre med om sejren på Oropa? Det kigger vi nærmere på i denne favoritgennemgang.
Det var irriterende for Tadej Pogacar, at han ikke vandt 1. etape af Giro d'Italia. Det ville han gerne. Men det var måske meget godt for holdet med tanke på denne etape, at de ikke har den lyserøde førertrøje. I al fald skuffede holdet på 1. etape. Nok fik de sat et krigerisk tempo, der satte flere ud af løbet, men det kostede flere af deres egne folk, og de manglede folk i finalen.
Jeg er ikke så bekymret - de skal nok balancer kræfterne bedre på andre etaper. Men det er også klart, at det er her, han kan blive udfordret.
Der er ingen grund til krisesnak - Pogacar fik sat hver og en af klassementsrytterne. Og det er jo immervæk det vigtigste. Oropa-stigningen her er ikke specielt hård, så han risikerer igen at han ikke kan få sat dem allesammen, men han bør fortsat være favoritten, da han i de fleste tilfælde vil være favoritten i en spurt. Jeg tænker, han vinder den her etape, hvis favoritterne kører om sejren. Han overtager trøjen her.
Jeg synes, han så fornuftigt kørende ud på den første etape. Geraint Thomas ligner en rytter, der er, hvor han skal være. Og Oropa er en stigning, der bør passe ham ganske fint. Det giver gode forudsætninger for at han kan være med i kampen om etapesejren her.
Hvis Geraint Thomas kan holde sig i nærheden af Tadej Pogacar hele vejen op, så er det jo stigninger som denne, han altid har brilleret på. Det er en stigning, hvor han kan holde sit eget tempo og derefter forsøge at køre væk i en lidt åben finale. Og jeg tror, han er noget tættere på Pogacar denne dag, end han for eksempel er på en hårdere etape som 8. etape.
Han er mit bedste bud lige nu på en rytter, der kan snyde Pogacar i en ren favoritduel.
Jeg har været meget i tvivl om Martinez før løbets start. I sin allerbedste form havde han nok forsøgt at følge Tadej Pogacar på 1. etapes bakke, men alligevel formåede han at komme fint med ind blandt de næststærkeste favoritter.
Det må jo alt andet lige vise at han trods alt har en fin grundform. I al fald bedre end jeg frygtede, for Martinez var mit store wildcard i årets løb. Oropa er måske ikke den mest optimale stigning for ham, men han er en hurtig afslutter og samtidigt er han heller ikke bleg for at køre aggressivt - måske kan han udnytte det taktisk. Der er nemlig taktiske muligheder på den her etape, da Oropa som bekendt ikke er den stejleste stigning i verden.
Hvad kan vi forvente af Antonio Tiberi? Ja, mit bud er jo at han ender ret højt i klassementet. Men det kræver også, at han er klar fra start. Det frygter jeg faktisk ikke så meget for. Tiberis form er rigtig god. Det ved vi. Spørgsmålet er snarere, om han kan stå distancen over tre uger.
Af den årsag forventer jeg også at se Tiberi med helt fremme på Oropa. Sammen med Caruso har Bahrain to kort at spille ud, og det bør de forsøge at udnytte til at køre offensivt. Det skete allerede på 1. etape, hvor Caruso blev spillet ud. Det skal de fortsætte med. Jeg kunne godt se Tiberi forsøge at snige sig afsted, hvis han har noget at skyde med.
Vi har allerede set, at Caruso ønsker at køre offensivt. Det er rart, og det viser i al fald at benene er der, hvilket man måske kunne frygte for. Han er ikke den største vinder, og derfor holder jeg stjernerne lidt nede, men samtidigt ved vi jo også, at han er uhyre stabil - der er sjældent udfald.
Bahrain har to klassementshåb i form af ham og Tiberi, og det skal de forsøge at udnytte. Jeg synes, det var meget spændende med en aggressiv Caruso på 1. etape, og jeg håber, han fortsætter. Det er en stil, der klæder ham.
Cian Uijtdebroeks (Visma) klarede det ret godt på 1. etape. Det synes jeg egentligt var lovende. Jeg havde måske forventet, at han ville slide lidt i det, men Uijtdebroeks virker klar og parat til at levere varen i årets Giro d'Italia. Oropa er en fin mulighed for ham.
Der er også Eddie Dunbar (Jayco), der pludselig var med fremme igen. Han gjorde det jo fint i Giro d'Italia tidligere, men har haft svært ved at følge op på den præstation siden. Er han måske bare en rytter, der præsterer i Grand Tours? Det er atypisk anno 2024, men var jo ikke unormalt for år tilbage.
Alexey Lutsenko (Astana) kan køre den her etape lidt udefra. Og jeg er ikke helt overbevist om at det ender i en favoritkamp, og Lutsenko har aldrig takket nej til at angribe udefra. Han kunne jo passende tage Giulio Pellizzari (Bardiani) med. Ofte hyper man de her unge ryttere, men Pellizzari leverede fint på 1. etape. Han bliver spændende.
Der er også Ben O'Connor (Decathlon-Ag2r). Jeg har en tendens til at glemme ham, men det er jo egentligt pjattet, for han er ganske dygtig. Og han er absolut heller ikke bange for at angribe udefra, så hvis hjælperne slipper op for de øvrige favoritter, er han lige præcis sådan en type, der kunne forsøge at udnytte det.
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Kommentarer
Ingen kommentarer endnu.