Få optakterne direkte i din indbakke
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Den australske cykelsæson drager så småt mod sin ende. Først skal endagsløbet Cadel Evans Great Ocean Race afholdes for niende gang.
Hvad giver man rytteren, der har hentet en triumf i verdens største etapeløb hjem til hjemlandet?
Et endagsløb. Det var i al fald det, man tænkte i det australske efter at Cadel Evans vandt Tour de France i 2011 og få efter gik på pension. Den legendariske australier gik på pension i 2015 efter Tour Down Under og debutudgaven af endagsløbet, der blev skabt til ære for Cadel Evans.
Cadel Evans Great Ocean Road Race blev navnet på endagsløbet, der fik sin debut i 2015 og som fra 2017-sæsonen har været på WorldTouren. Nu er løbet klar til sin 9. udgave.
Det er ikke fordi løbet var skræddersyet til en ryttertype som Cadel Evans. Australieren sad med i frontgruppen tilbage i 2015, da løbet skulle afgøres, men i spurten var han chanceløs mod Gianni Meersman. Løbet passer i det hele taget bedst til en rytter, der besidder en hurtig finish.
Cadel Evans Great Ocean Road Race er ikke jordens mest seværdige løb, men de har formået at lave en rute, som et hav af ryttere kan vinde. Åbenheden i løbet gør, at det altid er et spændende løb, der venter.
Som regel er det et løb, hvor en hurtig afslutter vinder efter en decimeret gruppespurt. Det har været tilfældet i de fleste udgaver af løbet.
De første 110 kilometer køres rundt om i området omkring Geeloong, men det er den 21 kilometer lange rundstrækning i Geelong, der for alvor skaber løbet. Her skal rytterne fire gange forcere Challambra Crescent-stigningen, der ifølge Strava er omkring 1 kilometer lang og stiger med 7 %. Ifølge løbets egen rutebeskrivelse er den snarere 8,7 % i snit.
Der plejer at komme et voldsomt pres på stigningen, og jeg forventer heller ikke andet denne gang. Vi har endnu ikke for alvor set en rytter, der er rykket fri her og kørt hjem fra sidste opstigning, men som regel fungerer de fire opkørsler op ad Challambra Crescent som en udskilning.
Målstregen findes inde i Geelong. Her skabes der som regel ganske pæne tv-billeder.
Jeg er uhyre spændt på danske Tobias Lund Andresen (Picninc-PostNL). Det må jeg erkende. Danskeren er hurtig, ja, vel nok den hurtigste af dem, der kan forvente at komme med hjem i finalen. Og vi ved, han er ret hårdfør. Det er et løb som det her, som han kan forvente at køre med om sejren i. Han har udfordringer i positionskampen, men i en eventuel spurt har jeg en forventning om at der sidder meget få ryttere, og så vil det ikke være en faktor. Spørgsmålet er om holdet kan støtte ham i finalen. Jeg forestiller mig, at Oscar Onley undervejs sætter trumf på Challambra Crescent for at stække konkurrenterne. Han kommer lige fra Surf Coast Classic med en sejr i bagagen.
Jeg var dog tæt på at pege på Corbin Strong (Israel-Premier Tech) som favoritten. Strong får intet besvær med at komme med over Challambra Crescent, og i en spurt vil han være blandt de hurtigste. På papiret er han den oplagte vinderkandidat til et løb som det her. Hans udfordring er bare, at hvis Tobias Lund Andresen sidder der, så vil han umiddelbart være hurtigst.
Sidste års vinder er Laurence Pithie (Red Bull) og rytteren fra New Zealand er et godt bud på en rytter, der kan vinde igen. Han er hårdfør og overlever den hårde rute, og samtidigt har han en god spurt efter en hård dag i sadlen. Han virker dog ikke helt så formstærk som et år forinden. Her startede han dog også helt fænomenalt ud, så jeg tænker at formkurven er sat til at toppe lidt senere i år.
En rytter som Liam Walsh (Australien) er ret spændende. Han sad med flot i finalen på den hårde fjerde etape i Tour Down Under, hvor han blev nummer fire. Ved de australske mesterskaber blev han nummer tre. Formen er rigtig god, han kan overleve Challambra Crescent på en god dag, og han har en solid afslutning, der kan give et pænt resultat. Sejren? Det tror jeg ikke.
Hos Ineos har de en række ryttere, der godt kan være med i den her finale. Holdet håber naturligvis på at enten Ben Swift eller Sam Watson sidder der, da de er holdets bedste afsluttere, men jeg kunne også forestille mig at en som Magnus Sheffield kunne lave lidt ballade i finalen. I en mindre gruppe er han sværere at holde styr på. Ineos har vist gode takter i løbene, men de har manglet køligheden til at afslutte det helt. Watson sad over i Surf Coast Classic efter et styrt i Tour Down Under, så måske er han for forslået.
Hos Lidl-Trek har de to hurtige folk. Der er naturligvis sprinteren Tim Torn Teutenberg (Lidl-Trek), der er rigtig hurtig, hvis han kommer med i finalen. Jeg er ikke overbevist om, at det sker. Og så er der Albert Withen Philipsen (Lidl-Trek). Hans præstation på 3. etape af Tour Down Under har gjort mig overbevist om, at han godt kan sidde med i den afgørende gruppe her, og i en mindre gruppe har han fart. Hans alder gør dog også, at han kan ende helt ude af frontgruppen. De fleste unge ryttere har en tilpasningsfase.
En rytter som Bryan Coquard (Cofidis) passer jo egentligt ret godt til beskrivelsen: Hurtig på stregen, men samtidigt også ret hårdfør. Han vandt en etape i årets Tour Down Under og blev nummer to på en anden. Der er dog en vigtig ting med Coquard: Han har aldrig rigtig præsteret i et større endagsløb. Faktisk er blot syv af hans mere end 50 triumfer foregået i et endagsløb - og de er alle faldet på 1.1-niveau. Til sammenligning har han vundet 43 af sine sejre i etapeløb. Af den årsag holder jeg Coquard længere nede på listen end jeg egentligt ville.
For et år siden blev Natnael Tesfazion (Movistar) nummer to i løbet. I Surf Coast Classic blev han nummer fem, og dermed har han vist, at formen er ved at være der. Jeg kan ikke rangere ham højere, da han på papiret ikke har samme fart som mange af rivalerne, men hvis femtepladsen i Surf Coast Classic og sidste års løb er nogen indikation, så ser det godt ud for Tesfazion.
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Kommentarer
Ingen kommentarer endnu.