Optakt: Criterium du Dauphine 2024

Thumbnail
Foto: Matthis Waetzel

Tour de France nærmer sig, men først skal rytterne klare ét af de væsentligste optaktsløb i form af Criterium du Dauphiné. Vi kigger nærmere på løbet.

I mellemrummet mellem Giro d'Italia og Tour de France finder vi Criterium du Dauphine, Schweiz Rundt og de nationale mesterskaber. For mange af rytterne er Criterium du Dauphine sidste chance for at få pudset Tour de France-formen af.

Sådan er det ikke helt i år, hvor de største favoritter til Tour-sejren - Jonas Vingegaard og Tadej Pogacar - af hver sin årsag ikke stiller til start. Alligevel er det et spændende bekendtskab i år, ikke mindst grundet ruten.

Ruten

1. etape: Saint-Pourçain-sur-Sioule - Saint-Pourçain-sur-Sioule, 172,5 kilometer

Criterium du Dauphine starter med en rolig 1. etape. Efter en kuperet indledning på etapen, går det over og bliver mere fladt på den sidste halvdel. Det bør ende i en spurt, om end der er et par afsæt hist og her, der kan forhindre det. De kører over målstregen to gange, før de på tredje omgang skal dyste om sejren.

2. etape: Gannat - Col de la Loge, 142 kilometer

På 2. etape af Criterium du Dauphine kommer klassementsrytterne i ilden. Den første halvdel af ruten er småkuperet, men det hele handler om den sidste stigning.

Ja, faktisk er der flere stigninger i en. Først er der Côte de Saint-Georges-en-Couzan (7,0 km - 5,8 %) og bagefter Col de la Croix Ladret (3,1 km - 6,1 %) inden de slutter af på Col de la Loge. Flere steder flader den lidt ud, hvilket neutraliserer nogle af tingene, og målbakken op til Col de la Loge er ikke super stejl med en stigningsprocent på omkring 3 %. Hvis den var kommet senere i løbet, havde jeg nok regnet den som sikker udbrudsetape.

3. etape: Celles-sur-Durolle - Les Estables, 181,7 kilometer

Der venter rytterne en hård start på etapen, hvorefter det hurtigt flader ud. På den sidste halvdel af etapen kommer der igen stigninger. Det hele drejer sig dog om de sidste 3,8 kilometer, der stiger med 5,2 % i snit. Det er ikke den hårdeste finale.

4. etape: Saint-Germain-Laval - Neulise, 34,4 kilometer

På fjerde etape af Criterium du Dauphine bliver løbet for klassementet for alvor vendt rundt. Her skal rytterne ud på en enkeltstart på 34,4 kilometer, der ovenikøbet også ser relativt hård ud. Det er ikke en "bjergenkeltstart" som den, der venter rytterne i Nice i Tour de France, men det er en hård affære med et par bakker undervejs.

5. etape: Amplepuis - Saint-Priest, 167 kilometer

På 5. etape af Criterium du Dauphine kommer der endelig en etape, der kan ende i en massespurt, men det kræver at der bliver kørt i det rigtige tempo. De første 120 kilometer er nemlig relativt kuperede, hvilket gør jagten af et udbrud kompliceret. Hvis holdets sprinter overlever Côte de Bel-Air (1,8 km - 5,1 %) med 23 kilometer til mål, så skal de op og føre. Et udbrud kan dog godt snyde sprinterholdene her.

6. etape: Hauterives - Le Collet d'Allevard, 174,1 kilometer

Og så kommer bjergene. På 6. etape af Criterium du Dauphine skal rytterne først køre 100 kilometer i relativ ro, inden etapen begynder at skifte terræn. Først er der Col du Granier (8,9 km - 5,4 %) på programmet, inden dagens virkelig udfordring afslører sig selv.

Det er nemlig målstigningen Le Collet d'Allevard, der med 11,2 kilometer og 8,1 % er lige præcis så herlig, at man tænker at den stigning skulle bruges noget oftere. Den blev også brugt i 2011, hvor Joaquim Rodriguez sejrede, men det kunne da være spændende at se den i Tour de France på et tidspunkt.

Det er en lækker, lækker stigning. 

7. etape: Albertville - Samoëns 1600, 155,3 kilometer

7. etape af Criterium du Dauphine ser også spændende ud. Den er hård det meste af dagen. Næstsidste stigning er Col de la Ramaz (13,9 km - 7,1 %), der egentligt ikke skulle have været en del af løbet, men som blev hevet ind i sidste øjeblik på grund af vejarbejde på andre stigninger.

Det hele handler dog om Samoëns 1600, der også blev brugt i 2021, men dog ikke som afgørende stigning. Med 10 kilometer og en stigningsprocent på 9,3 % kan jeg gentage det samme, som jeg skrev til 6. etape: Den er lige præcis så herlig, at man tænker at den stigning skulle bruges noget oftere - også i Tour de France. Det er en led omgang.

8. etape: Thônes - Plateau des Glières, 160,6 kilometer

Hvor 6. og 7. etape har haft en hård målstigning, hvor slaget skulle ståes, giver 8. etape mulighed for at angribe udefra. Eller i al fald at iscenesætte noget udefra. De første 120 kilometer er ret hårde, inden den falder lidt til ro før målstigningen.

For tredje dag i træk skal rytterne op ad en stigning til sidst. Denne gang er det Plateau des Glières (9,4 km - 7,1 %), der jo ikke er nogen nem stigning. 7,1 % er måske ikke det vildeste, men se lige på stigningen - den flader gevaldigt ud til sidst.

De første 7 kilometer af stigningen er ubarmhjertige. Og på de sidste 3 kilometer vil man være fyldt med så meget syre, at jeg har svært ved at se det ændre alverden.

Favoritterne

Det er svært at pege på en løbsfavorit, og årsagen er at det er en spøjs sæson, hvor der er spørgsmålstegn ved flere af rytterne. Det skyldes blandt andet det voldsomme styrt i Baskerlandet Rundt. Jeg tror dog, jeg går med Primoz Roglic (Bora-hansgrohe) som favoritten, og det gør jeg ud fra den tese, om at han var den der slog sig "mindst" af de bedste ryttere i Baskerlandet. Derudover er der også den tanke bag mit valg, at Primoz Roglic altid er i ret solid grundform.

Det er dog med en vis betænkelighed. Roglic har haft svært ved at levere de allerstørste præstationer over de seneste par år, og da han også skuffede stort i årets Paris-Nice, var jeg egentligt klar til at afskrive ham - men så kørte han en enorm enkeltstart i Baskerlandet Rundt. Jeg har fortsat svært ved at vurdere ham, men i de her ugelange etapeløb plejer han at stå meget skarpt, så han får mit favoritstempel.

Jeg ser Remco Evenepoel (Soudal-Quick Step) som den næste i rækken, men det er også svært at vide, hvor han står henne. Remco ødelagde sin skulder i styrtet i Baskerlandet Rundt, og det er måske en skade, der kan præge ham meget. Modsat er Remco efterhånden ret erfaren i at komme sig over svære styrt og skader.

Han kommer med et skarpt hold, og han kommer lige fra en højdetræningslejr i Spanien, hvilket ofte betyder at han kommer blæsende bagefter. Det her er bare et optaktsløb, men Remco plejer at give den gas i alle løb, så jeg forventer egentligt, at han kører med om de sjove placeringer.

Og så er der Juan Ayuso (UAE Team Emirates). Hvor der har været spørgsmål om de to andre grundet skader og styrt, så har Juan Ayuso endelig haft en god sæson, hvor han har fået lov til at køre alle løb, og det har givet bonus i sådan en grad, at han i perioder har set meget skarp ud. Han vandt Baskerlandet Rundt. Han mangler dog fortsat at bevise sig mod de bedste, og jeg har i perioder været en smule skuffet over hans udvikling.

Det er ikke fair: Han udvikler sig pænt, men han har ikke haft samme fart på i sin udvikling som Pogacar og Remco Evenepoel. De to er dog fænomener, og det er ikke fair over for nogen, at sammenligne sig med dem. 

Man bør også huske Carlos Rodriguez (Ineos), men jeg har meget svært ved at placere ham styrkemæssigt. Han gør det jo godt, og han kører gode resultater ind, som for eksempel den samlede triumf i Romandiet Rundt, men han gør det uden at lave de største armbevægelser. I det her felt kan jeg godt have udfordringer med at se, hvordan han skal kunne vinde.

Det er en sjov tid på året, hvor nogle starter op igen i jagten på et stort resultat i Tour de France, mens andre afslutter en hård periode, der har involveret Giro d'Italia. Den kategori falder Antonio Tiberi (Bahrain-Victorious) ind i. Italieneren var én af de ryttere, der fik et gennembrud i Giro d'Italia. Det virkede dog til at hans form peakede midtvejs i løbet, og selvom han på ingen måde viste svaghedstegn i løbets sidste uge, så kan jeg godt have svært ved at se ham presse alt for meget ud af benene nu.

Hvis Primoz Roglic ikke er helt på toppen, så har Bora-hansgrohe både Jai Hindley og Aleksandr Vlasov (Bora-hansgrohe), der begge også har brug for at bevise, at de er topnavne. Det er ikke fordi de er ringe, men i og med at Roglic er kommet til holdet, så skal de gribe deres muligheder, hvis de ikke vil risikere at falde ned i hierarkiet. Jeg tror nu, det hele handler om Roglic, men Vlasov viste jo i Paris-Nice, at det er muligt at gribe egne chancer.

Hos Visma-holdet er det Matteo Jorgenson og Sepp Kuss (Visma-Lease a Bike), der har fået lov til at jagte et klassement. Med lidt held skal de agere hjælpere for Jonas Vingegaard i Tour de France, så deres form er ganske fornuftig, må man antage. Jorgenson vandt Paris-Nice, men jeg tror, han får det sværere her i Criterium du Dauphine, hvor der er et par seriøse stigninger med. Det er mere Kuss' stil, men han er til gengæld mere ustabil.

Dossards vinderbud
Primoz Roglic

Seneste cykelnyheder

Optakt: Schweiz Rundt 2024
Optakt: Schweiz Rundt 2024
Her er danskernes Tour de France-chancer
Her er danskernes Tour de France-chancer
Optakt: Criterium du Dauphine 2024
Optakt: Criterium du Dauphine 2024
Rutebeskrivelse: Tour de France 2024
Rutebeskrivelse: Tour de France 2024
Kan Tadej Pogacar gøre det? Så svært er det at vinde Giro-Tour-double
Kan Tadej Pogacar gøre det? Så svært er det at vinde Giro-Tour-double
Cecilie Uttrup kan ende hos SD Worx-Protime
Cecilie Uttrup kan ende hos SD Worx-Protime
Optakt: 21. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 21. etape af Giro d'Italia 2024
Tadej Pogacar sætter punktum for en fabelagtig Giro
Tadej Pogacar sætter punktum for en fabelagtig Giro
Dossard vil opruste før Tour de France - skal du med?
Dossard vil opruste før Tour de France - skal du med?
Optakt: 20. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 20. etape af Giro d'Italia 2024
Snu italiener snyder alle favoritudbryderne
Snu italiener snyder alle favoritudbryderne
Jayco AlUla indrømmer, at den er gal med sprinter
Jayco AlUla indrømmer, at den er gal med sprinter
Ærlig sprinter: Merlier og Milan var for stærke
Ærlig sprinter: Merlier og Milan var for stærke
Kæmpe skifte til UAE
Kæmpe skifte til UAE
Optakt: 19. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 19. etape af Giro d'Italia 2024
FDJ-Suez tæt på at hente fransk stjerne
FDJ-Suez tæt på at hente fransk stjerne
Pogacar sigter efter lørdagens etape
Pogacar sigter efter lørdagens etape
Merlier fik endelig krammet på Milan
Merlier fik endelig krammet på Milan
Contador opfordrer Pogacar til at gå efter hattricket
Contador opfordrer Pogacar til at gå efter hattricket
Tysk etapevinder: Håber det er starten på en stor karriere
Tysk etapevinder: Håber det er starten på en stor karriere
Vi bruger få cookies hos dossard.dk. Det er ikke farligt. Men det er nødvendigt for at udvikle dossard.dk. Vi bruger cookies til føre statistik og tilpasse reklamer til vores brugere.