Få optakterne direkte i din indbakke
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Hvem vinder Giro d'Italia 2024? Det giver vi vores bud på i denne optakt, der kigger nærmere på alle de største klassementsryttere i Giro d'Italia 2024.
Lørdag den 4. maj starter Giro d'Italia 2024. Det er årets første Grand Tour, og løbet starter i Venaria Reale og slutter tre uger efter i Rom. Vi har allerede tidligere beskrevet Giro d'Italia-ruten. I denne optakt kigger vi nærmere på alle de største favoritter til at vinde løbet.
Men lad os være ærlige: Der er kun én favorit til årets Giro d'Italia: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates).
En Grand Tour er altid uforudsigelig. Der sker altid overraskelser. Store gennembrud og store skuffelser. Det er en del af manuskriptet i enhver Grand Tour. Men man må unægteligt erkende, at hvis Tadej Pogacar kan undgå uheld over de tre uger i Italien, så er han den helt store favorit. Det er næsten svært at se en anden vinder, medmindre Pogacar styrter eller rammes af sygdom. Han er simpelthen bare et niveau over alle de andre i det her felt.
I år har han vundet Strade Bianche i enestående stil. I Catalonien Rundt legede han med rivalerne og vandt med næsten fire minutter ned til nummer to. Og i Liege-Bastogne-Liege var han urørlig, da han først angreb. Han har potentiale til at dominere løbet fra første sekund, og jeg har en tro på at han vil forsøge at gå efter at tage førertrøjen allerede på første etape - og så derefter forsøge at holde den hele vejen til Rom.
Undervejs kommer han til at vinde en række etaper. Siden han blev professionel har han vundet tre etapesejre i alle Grand Tours, han har kørt, pånær Tour de France 2023. Her blev det blot til to triumfer. Men i dette løb er han ikke længere neo-pro eller udfordres af overlegne Jonas Vingegaard. Han er den suverænt stærkeste. Og han er sulten efter etapesejre. Jeg vil blive overrasket, hvis han ikke vinder mindst tre etapesejre undervejs.
Jeg tror ikke nødvendigvis, vi kommer til at se et hav af store solotogter som han lavede i Catalonien Rundt. Det skyldes at Tadej Pogacar også har Tour de France at tænke på, og han er nødt til at efterlade noget i bagagen til den franske rundtur. Typisk har han slået til på den første hårde bjergetape. Jeg tror, han sætter tingene på plads på 8. etape af Giro d'Italia 2024. I Tour de France har tegnene de seneste par år været, at han vakler lidt mere i slutningen af et løb, men det har også været mod Jonas Vingegaard. Den modstand er der ikke her.
Hvem skal så true ham? Geraint Thomas (Ineos) er den største rival, men det står jo også klart, at han i en alder af 37 - snart 38 - ikke ligefrem har udviklet sig markant over det seneste år. Vi kender hans niveau, og under normale forhold er det ikke nok til at hamle op med Pogacar. Det så vi jo allerede i Tour de France 2022, hvor Thomas var den bedste i niveauet efter Vingegaard og Pogacar.
Men Geraint Thomas skal køre sit eget løb, og det er han fremragende til. Han fandt et højt niveau under sidste års Giro d'Italia, og han ved hvordan han presser det maksimale ud af sig selv. Jeg er ikke bekymret over hans manglende resultater, for det er sådan han har kørt de seneste par år. Han skal nok være klar.
Og så tabte han altså blot Giro d'Italia med 14 sekunder sidste år. Mod Primoz Roglic. Det er ikke fordi Thomas' niveau er dårligt. Det er bare Tadej Pogacar, der er suveræn.
Men hvis Ineos-mandskabet er oplagt, så har de opskriften fra Visma-holdet. Hvis man vil besejre Tadej Pogacar, gælder det om at mørne ham med et højt tempo igennem hele løbet. Det var det Ineos var så gode til, da de havde Bradley Wiggins og Chris Froome. De kender opskriften. Men det er en plan, der er svær at eksekvere, for den kræver meget af rytterne.
Herefter følger et felt af udfordrere. Jeg har svært ved at adskille dem, så de følgende fem ryttere kunne i princippet placeres i en andne rækkefølge, hvis jeg skrev optakten en anden dag.
Jeg går med Antonio Tiberi (Bahrain-Victorious) som den første. Det er lidt vovet, for unge Tiberi har ikke endnu bevist, at han kan gøre sig gældende i en Grand Tour. Der er en risiko for at han falder igennem. Men han har selv udtalt, at han går efter top5, og han har forudsætningerne for at gøre det. I Tour of the Alps klatrede han pænt. Som juniorrytter brillerede han på enkeltstartscyklen, og selvom han ikke har vist noget i den disciplin som professionel, så bør der være muligheder.
Jeg har store forventninger til Tiberi - måske også for store, men han kan jo heldigvis ikke læse dansk - men når man snakker om ryttere, der kan stå over for et gennembrud, så tror jeg at 22-årige Tiberi er én af dem, der kan gøre det. Jeg hæftede mig ved at han i Vuelta a España 2023 så stærk ud mod slutningen af løbet, og det lover godt for hans udholdenhed.
Det havde nok være mere sikkert at pege på Romain Bardet (dsm) som den sidste podiekandidat. Bardet har erfaringen, og modsat Tiberi ved vi, at han kan stå distancen over tre uger. Man bør ikke glemme, at han så sent som i 2022 var på vej mod et pænt resultat i Giro d'Italia, indtil han blev tvunget ud. Herefter sadlede han om og blev nummer seks i Tour de France.
Romain Bardet er en stor rytter. Men han har også et loft. For mig var det meget sigende, at han fejrede andenpladsen i Liege-Bastogne-Liege som havde han vundet. Han ved godt, at de andre skal mættes af Pogacars krummer. Sådan kan det også blive her i Giro d'Italia.
Jeg har nemt ved at se Romain Bardet ende på podiet i Rom, men jeg har svært ved at se ham på det øverste trin. Jeg tror, det gør sig gældende for de fleste ryttere i den her kategori med to stjerner. Bardet er derudover heller ikke hjulpet på vej af et sprinterstærkt mandskab. Han kommer til at skulle klare sig selv i bjergene.
Jeg tror en hel del på Ben O'Connor i årets Giro d'Italia. Det må jeg sige. Dels er han en dygtig rytter, dels har Decathlon-AG2R haft en fantastisk sæson på deres Van Rysel-cykler og dels har Ben O'Connor en kontraktsæson, hvilket betyder at han skal ud og præstere, så han kan få scoret sig en stor kontrakt. Det er nu, den skal skrives. Det plejer at kunne motivere nogle ryttere til at præstere stort.
Ben O'Connor blev nummer fire i Tour de France 2021, hvilket vidner om at han godt kan nå et højt niveau. Hvor enkeltstarten tidligere var en stor hæmsko for O'Connor, så er han ligefrem hæderlig udi disciplinen efterhånden. Det er ikke her, han kommer til at vinde Giro d'Italia, men han bør heller ikke endegyldigt tabe den på enkeltstarten.
Det er bare med Ben O'Connor, som det er med så mange andre: Nemt at se ham podiet. Tæt på umuligt at se ham vinde. Det er fællesnævneren for rytterne med to stjerner.
Han går lidt i glemmebogen hvert år, men Damiano Caruso plejer at være stærk, når der skal leveres i Giro d'Italia. I hans to seneste deltagelser er han blevet nummer fire i 2023 og nummer to i 2021. Jeg er lidt tilbageholdende med at tro på Caruso, for kom han i vanlig form, ville jeg måske kunne svinge den op til tre stjerner.
Men gør han det? Damiano Caruso har haft en skidt sæsonstart indtil videre, og jeg er ikke sikker på, at han kan genfinde niveauet her i årets Giro d'Italia. Han har al den erfaring, som Antonio Tiberi mangler, men har han stadig poweren i benene? Det finder vi relativt hurtigt ud af, for årets Giro d'Italia kræver, at man er klar fra start.
Han blev hentet til Visma som den næste store stjerne, og selvom det fortsat er meget tidligt i Cian Uijtdebroeks' karriere, så har jeg indtil videre ikke set den unge ryttere udvikle sig som håbet. I flere løb har han i al fald ikke lignet en, der har taget et skridt op efter skiftet.
Men ret skal være ret. Det er her i Grand Tours, at han skal præstere, så det er nu, han skal vise at skiftet til Visma har gjort ham til en bedre rytter. Det var lidt kontroversielt, da han forlod Bora-hansgrohe, men det har også ført et pres med sig. Der skal præsteres hos Visma. Det er ikke sikkert, Cian Uijtdebroeks mærker presset, men jeg tror, han vil opleve kritiske spørgsmål under Giro d'Italia, hvis han ikke viser tegn på udvikling.
Der er dog ingen tvivl om at talentet er stort. Modsat flere af de andre på denne liste, hvis topniveau er nået - fx Caruso, Bardet og Thomas - så har Uijtdebroeks jo fortsat mulighed for at udvikle sig yderligere.
Jeg overvejede for en stund slet ikke at have Daniel Martinez på listen, men der er jo ingen tvivl om at colombianeren har et tårnhøjt topniveau - desværre er bundniveauet bare nærmest ikke til stede. Han var god i Volta ao Algarve tidligere på sæsonen, men siden har man ikke for alvor set ham.
For et par år siden var han dog uhyre stærk i det her løb, og han endte som nummer fem, trods en rolle som ren hjælperytter. Kan han finde det niveau igen, har han en podieplacering i hus i dette felt. Jeg kan dog godt tvivle på, om hvorvidt han kan finde det niveau.
I 2022 blev han nummer seks i Vuelta a España og i 2023 blev han nummer seks i Giro d'Italia. Det er svært at ignorere. Man kan dog heller ikke ignorere, at det virker til at Arensman er gået en anelse i stå. Eller rettere: han har ikke udviklet sig lige så meget, som man kunne have håbet.
Det er ikke fordi det er skidt. Han blev nummer fem i Volta ao Algarve og nummer seks i Tirreno-Adriatico, og de resultater er jo egentligt ganske solide for en rytter, der er mere diesel end Ferrari. Det er i Grand Tours, at han kommer til sin ret. Men årets Giro d'Italia kræver, at man er klar fra start, og her stoler jeg mere på at Geraint Thomas får manifasteret sig i toppen af Ineos-hierarkiet, og så ender Arensman som luksushjælper for waliseren.
Ok, hypen tager måske lidt overhånd, men Florian Lipowitz er spændende, fordi han er så ubekendt. Vi kender ham naturligvis godt, men de her atleter, der skifter karriere midt i det hele er bare spændende. Det er Primoz Roglic-effekten.
Den tidligere skiskytte imponerede stort i Romandiet Rundt, hvor han ikke bare sad med de bedste, men faktisk angreb og kørte fra de bedste. Han endte på podiet og bekræftede endnu engang, at han har et stort talent.
Kan han drive det til noget over tre uger i Italien? Ja, måske. Han virker måske ikke helt moden nok til at køre klassement endnu, men det er egentligt bare en mavefornemmelse.
Nedenstående ryttere vinder ikke Giro d'Italia, men måske kan de præstere pænt? Top10 er i allerhøjeste grad i spil, hvis de kan holde det kørende over 21 etaper. Det første navn er Nairo Quintana (Movistar), men han har allerede afskrevet sig selv. Målet er etaper, ikke klassement.
Så er der Alexey Lutsenko (Astana), der kom med i sidste øjeblik på bekostning af danske Anthon Charmig. Det var ikke meningen, at Lutsenko skulle køre løbet, men omvendt virker det også spøjst, at holdets bedste rytter er reserven til Giro d'Italia. Lutsenko kan klemme sig i top5 hvis alt går vel, men jeg tror egentligt, han er bedre som etapejæger.
Frisk fra en sejr i Tour of the Alps kommer Juan Pedro Lopez (Lidl-Trek). Jeg ser ham dog lidt som begrænset i et løb som det her, men man er nødt til at blive nævnt, når man vinder det måske væsentligste optaktsløb.
Einer Rubio (Movistar) er et pænt bud på at vinde en etape eller gå efter bjergtrøjen. Han er en glimrende klatrer, der bare mangler stabiliteten, men han kommer til at miste meget tid på enkeltstarten.
Og så er der Eddie Dunbar (Jayco), der tidligere har gjort det godt i Giro d'Italia, men han har så næsten ikke vist noget siden. Kan han genfinde niveauet? Så er top5 afgjort en mulighed.
Italien har et par lovende unge ryttere. En af dem er Giulio Pellizzari (Bardiani), der nok ikke kommer til at vinde noget her, men jeg håber, han kan vise sig frem på et par etaper. Han ligner et navn, man skal holde lidt øje med i fremtiden.
Afslutningsvist er der Luke Plapp (Jayco), der har klassementsambitioner, men jeg var ikke meget imponeret den sidste del af Romandiet Rundt. Jeg tror ikke helt på ham som klassementsrytter.
Bemærk: Den endelige startliste er ikke på plads. Der kan komme ændringer frem til løbsstart.
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Kommentarer
Ingen kommentarer endnu.