Få optakterne direkte i din indbakke
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Tadej Pogacar får sæsondebut i UAE Tour 2025. Læs vores optakt med fokus på løbet, ruten og favoritterne til det ugelange WorldTour-etapeløb.
Det er ikke en hemmelighed, at UAE Team Emirates stor-satser på hjemlandets store etapeløb, UAE Tour. Derfor var det også en stor skuffelse, da ingen af holdets klassementsryttere - der talte Adam Yates, Brandon McNulty og Jay Vine - formåede at køre sig på podiet i 2024.
Ja, faktisk var det Mikkel Bjerg, der endte som holdets bedste rytter på en samlet 15. plads.
Og hvad gør storholdet så?
Jo, de stiller med chefen selv. Tadej Pogacar er efter to års fravær tilbage i UAE Tour. Sejren skal hjem igen til UAE-holdet. Det er den store plan for mandskabet, der vandt løbet i 2021 og 2022 med netop Tadej Pogacar.
Alt andet end en Pogacar-triumf vil da også være en enorm skuffelse. Han er løbets i særklasse bedste rytter, og på en rute, der passer ham perfekt, bør han vinde.
Det er en velkendt rute, der venter rytterne i UAE Tour. Det er ikke her, der eksperimenteres allermest med rutesammensætningen, men det gør måske heller ikke noget. Rytterne ved, hvad de går ind til, når de tager den lange tur til UAE. Løbet består af syv etaper, herunder to bjergafslutninger og en enkeltstart.
1. etape: Madinat Zayed Shams Solar Park-Liwa Palace, 138 km
UAE Tour starter ude i ørkenen her på 1. etape. Den første del af ruten er en 45 kilometer lang strækning på en bred og lige vej. Der er ikke ét eneste sving eller lignende, der afbryder det monotome.
Herefter kommer de ind i Liwa, hvor der er lidt mere liv i vejen. Vi er i et område fyldt med betagende klitter, så tv-billederne skal nok blive pæne. Efter lidt kørsel når de frem til Moreeb-klitterne, der er blandt de højeste sandklitter i verden. Her kører de to runder, inden de vender snuden mod Liwa, hvor etapen slutter.
Etapen slutter med en stigende vej mod målstregen. I snit stiger vejen med 5 %, så en rytter med et punch bør have gode chancer.
2. etape: Al Hudayriyat Island ITT, 12,2 km
På 2. etape af UAE Tour 2025 skal rytterne ud på en enkeltstart på Al Hudayriyat-øen. Det er ikke en teknisk svær rute. Tværtimod. Ruten er hurtig og har kun et par svære sving og U-vendinger.
Ruten er helt flad med brede veje, og det forventes at farten kan holdes højt. Til gengæld kan vinden spille ind. Øen er placeret således, at en stærk vind kan blive en faktor.
3. etape: Ras al Khaimah-Jebel Jais, 179 km
På tredje etape venter den velkendte afslutning op ad Jebel Jais. Det er en 21,1 kilometer lang stigning, der stiger med 5,4 % i snit. Særligt mod toppen bliver den svær, da den her når op på omkring 7 % på de sidste to kilometer.
Før stigningen er der ikke meget at snakke om: Ruten ind til Jebel Jais er pandekageflad. Og så alligevel: På vejen hen til Jebel Jais kører de mestendels i ørkenlandskab, hvor der ikke er meget læ. Vinden kan afgjort drille før bjerget. Det er sket et par gange - senest var der lidt sidevind i 2023, men ikke noget, der for alvor spillede ind.
Det er 7. gang, at Jebel Jais er med. I 2019 var det Primoz Roglic, der vandt på stigningen, mens Jonas Vingegaard sejrede i 2021 og fik sit reelle gennembrud på etapen. Tadej Pogacar tog planmæssigt sejren i 2022 inden Einer Rubio i 2023 og Ben O'Connor i 2024 vandt der. Som oftest har tidsforskellene været få og små på stigningen.
4. etape: Fujairah Qidfa Beach-Umm al Quwain, 181 km
UAE Tour er normalt et sprinterløb, men den første, klassiske sprinteretape falder først her på 4. etape. Der er ikke meget at sige om ruten fra Fujairah Qldfa Beach til Umm al Quwain: Det bør blive en spurt.
Ifølge arrangørerne selv kan der opstå udfordringer i form af både vind og sand, eftersom vi kører i et ørkenområde, og det er også korrekt - men det afhænger af vinden.
5. etape: American University Dubai-Hamdan Bin Mohammed Smart University, 160 km
Løbet er gået ind i Dubai. Fra det amerikanske universitet i Dubai køres mod Hamdan Bin Mohammed Smart University, og ruten er næsten så flad som den overhovedet kan være.
Ja, 5. etape af UAE Tour 2025 bør ende i en massespurt, men det ligner en småteknisk finale, hvor der først tages et 90 graders sving og siden et sving mere, inden de sidste 700 meter er på en lige strækning. Det er en spurt, der skal times.
6. etape: Abu Dhabi Cycling Club-Abu Dhabi Breakwater, 167 km
For et år siden var det Tim Merlier, der vandt spurten ud til Abu Dhabi Breakwater, og med tanke på at ruten igen er flad, ja, så er det jo kun oplagt at det er en sprinter, der vinder her igen.
Ruten er nemlig om muligt endnu fladere end dagen forinden. I det netop afholdt UAE Tour Women endte etapen også i en spurt, hvor Lorena Wiebes vandt, mens Amalie Dideriksen blev nummer tre.
7. etape: Al Ain Hazza Bin Zayed Stadium-Jebel Hafeet, 176 km
Den syvende og sidste etape i UAE Tour 2025 slutter med løbets mest berømte stigning, Jabeel Hafeet, der er 10,8 kilometer lang og stiger i snit med 6,6 %. Før stigningen er der ikke meget at rapportere om på den her etape, da de første 162 kilometer er helt flade.
Det hele drejer sig altsom Jabeel Hafeet. Det er en stigning, der altid bruges i dette løb, og det er som regel her, man laver de største tidsforskelle. Stigningen er stejlest midtvejs oppe. Med tre kilometer tilbage er der et stykke, der stiger med 11 %, inden den flader ud til sidst.
Tadej Pogacar har vundet på stigningen de tre gange, han har kørt løbet: i 2020, i 2021 og i 2022. I 2020 kørte de dog på stigningen på to etaper, hvor Adam Yates vandt den første tur op ad stigningen. Tidligere vindere tæller Alejandro Valverde, Adam Yates og sidste års vinder, Lennert van Eetvelt. Ja, og så Tadej Pogacar.
Alt efter vinden kan der laves forskelle på denne stigning i højere grad end på Jebel Jais.
Sprinterfeltet ser uhyre spændende ud i årets UAE Tour. Man kan næsten argumentere for, at selv Tour de France ville være misundelig over niveauet blandt topsprinterne. For de er der allesammen: Jonathan Milan (Lidl-Trek) skal dyste med Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck), Tim Merlier (Soudal-Quick Step) og Olav Kooij (Visma) om sejrene. Derudover er sprintere som Sam Welsford (Red Bull), Tobias Lund Andresen (Picnic PostNL) og Fabio Jakobsen (Picnic PostNL), Dylan Groenewegen (Jayco AlUla), Fernando Gaviria (Movistar) og Arvid de Kleijn (Tudor) alle til start.
Jeg er meget spændt på styrkeforholdet mellem de fire bedste. Umiddelbart rangerer jeg det som nævnt her foroven: Milan foran Philipsen, dernæst Merlier og slutteligt Kooij. Sidstnævnte har potentiale, men mangler ofte holdstøtte. Han har dog mere støtte i år i form af leadoutrytteren Daniel McLay. Hele sprinterdramaet analyseres grundigt i de enkelte optakter.
På papiret er der kun én favorit: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates). Pogacar vandt efter behag i 2024, og har han det niveau igen i år, er der ingen, der kommer i nærheden af ham her. UAE kommer med et hold, der kan støtte Pogacar på de vindblæste, flade veje, mens han selv langt hen ad vejen skal klare ærterne på stigningerne. Det bør ikke blive et problem. Tværtimod har han niveauet til at angribe tidligt på både Jebel Jais og Jabeel Hafeet.
Hvis han angriber tidligt på én af de to stigninger, er det spændende at se, hvad der så sker. I løbet af 2024 forsøgte flere ryttere undervejs at følge sloveneren, hvilket ofte resulterede i at de gik død kort efter. Mod slutningen af året lod de ham ligesom bare køre. Det er slet ikke givet, at han angriber tidligt, for han har ingen grund til det. Pogacar er én af de mest eksplosive afsluttere, og han kan vinde begge stigninger ved at køre konservativt og tage dem i spurten.
Der er ingen vej uden om: Tadej Pogacar er gigantisk favorit til at vinde UAE Tour. Også selvom det er første løb i denne sæson for Pogacar.
Mens der er bred enighed om at Tadej Pogacar er den helt tunge favorit til at vinde UAE Tour, så er det lidt mere åbent, hvem der egentligt er den primære udfordrer. Det kunne for eksempel være Pogacars egen holdkammerat, Jay Vine. Det er jo i bund og grund en god rute for ham, og vi ved, at det ikke er det værste i verden at køre på hold med storfavoritten. Vi ved dog også, at Pogacar ikke efterlader meget til holdkammeraterne, så han vinder ikke - men podiet er realistisk.
Det kunne også være sidste års vinder, Lennert van Eetvelt (Lotto), der sæsondebuterer i dette løb. For et år siden var han uhyre stærk på Jabel Hafeet og det grundlagde hans triumf. Han sluttede også året af med en samlet triumf i Tour of Guangxi. Jeg er ikke helt overbevist om topniveauet endnu, men jeg er ikke i tvivl om, at han er en rytter, der er på vej frem i sin karriere. Og Lotto-holdet har brug for profiler, der leverer.
Jeg har - som det fremgik af optakterne til Tour Down Under - relativt store forventninger til Oscar Onley (Picnic PostNL) i denne sæson. Den her rute med eksplosive stigninger passer ham rigtig godt. Jeg kunne sagtens se Onley ende på podiet. Formmæssigt virkede han godt kørende i Australien, men resultatmæssigt var det ikke helt imponerende med en fjerdeplads i Tour Down Under. Enkeltstarten kan blive hans hæmsko i dette løb.
På papiret er Carlos Rodriguez (Ineos) vel det næststørste navn blandt klassementsrytterne, men Volta a la Comunitat Valenciana viste også, at han ikke helt har ramt sin topform endnu. Et løb som UAE Tour, hvor bjergene kommer efter nemme dage, plejer heller ikke at være hans kop te.
Giulio Ciccone (Lidl-Trek) er altid et godt bud. Han plejer faktisk at starte sæsonen i ret god form, og han er også overraskende hurtig i en afslutning. Det er ikke en dårlig egenskaber her i UAE Tour, hvor bjergene kan være svære at lave en forskel på. Det handler således om enkeltstarten.
En rytter som Pello Bilbao (Bahrain-Victorious) stoler jeg nok heller ikke helt på, men han kommer lige fra en 3. plads i Volta a la Comunitat Valenciana, og han blev også nummer tre i dette løb for et år siden. Han er sådan en man aldrig kan afskrive, men det er også svært at tro alt for meget på ham.
Jeg glæder mig meget til at følge Thomas Gloag (Visma). Briten fik ødelagt hele 2024 - mere eller mindre - men den blot 23-årige rytter fra Visma-holdet er en lovende klatrer. I Tour Down Under fik han vist, at han er ved at nærme sig sit niveau igen. Hvis han finder tilbage til sit niveau, så har han et stort potentiale i fremtidens bjergtog hos Visma-holdet.
På sine allerbedste dage har Alexey Lutsenko (Israel-Premier Tech) været meget stærk på denne tid af året. Desværre for ham ligner det, at hans bedste dage var for nogle år tilbage. Men måske skiftet til Israel-Premier Tech kan rette lidt op på det? Ellers står Matthew Riccitello klar til at levere. Den spinkle amerikaner burde være god på en rute som denne. Han gjorde det solidt sidste år i løbet, hvor det blev til en samlet 12. plads.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg glæder mig allermest til at følge Paul Seixas (Decathlon-Ag2r). Seixas er blot 18 år og man bør ikke have store forventninger - men det er godt nok svært, når man så hans debut i Grand Prix la Marseillaise, hvor han så uhyre stærk ud. Som juniorrytter vandt han nærmest alt, men den direkte overgang fra juniorfeltet kan være svær. Dæmpede forventninger... men han er spændende! Holdet råder også over Felix Gall, der nok er holdets erklærede kaptajn, men det er ikke rigtigt en rute for ham.
Einer Rubio (Movistar) vandt på Jebel Jais for to år siden, da han angreb på det rigtige tidspunkt. For et år siden var han også solid i løbet, men i begge tilfælde har han misset top10. Jeg tror, han er stærk her, men jeg tror ikke, han er i spil til podiet.
I gamle dage havde Sergio Higuita (XDS Astana) været selvskrevet blandt topfavoritterne, men han ligner en skygge af sig selv. Jeg er spændt på at følge Finn Fisher-Black (Red Bull) i dette felt. Kan han hamle op mod rendyrkede klatrere? Og hvad med deres italienske diamant, Giulio Pellizzari? Han er også en spændende unge rytter.
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Kommentarer
Ingen kommentarer endnu.