Cian Uijtdebroeks' store test står i dag

Thumbnail
Foto: Visma | Lease a Bike

Én af årsagerne til at Cian Uijtdebroeks ville ud af kontrakten med Bora-hansgrohe og skifte til Visma, var fordi han ville blive bedre på enkeltstarterne.

Det førte til stor virak, da unge Cian Uijtdebroeks pludselig ville ud af kontrakten med Bora-hansgrohe i løbet af vinteren. Han ville nemlig til Visma-Lease a Bike, og efter en længere forhandlingsrunde, endte det også med at Uijtdebroeks fik lov til at skifte.

Én af årsagerne var at Uijtdebroeks ville blive endnu bedre på enkeltstartscyklen, og det her betydet at Visma har haft gang i det helt store arbejde, siden belgieren er skiftet til mandskabet. 

Det kan Mathieu Heijboer, der er Performance Manager, fortælle over for Het Nieuwsblad

- Det første vi gjorde, var at analysere alle de enkeltstarter, han allerede have kørt. Dernæst kigger man bag resultaterne og kigger på hvordan han kørte. Vi kiggede nærmere på forskellige segmenter på enkeltstarterne og hørte hvad han sagde.

- Hans position på cyklen var ikke dårlig hos BORA. Vi fortsatte med den og lavede små justeringer her og der. Efter en pre-fitting tog vi ham til bakkerne i Alkmaar i december for at teste videre. Der kiggede vi på hvordan vi kunne gøre ham så aerodynamisk som overhovedet muligt, fortæller Heijboer videre.

Netop det at gøre Cian Uijtdebroeks aerodynamisk har været svært, da belgieren er en høj, slank rytter. Derfor har Visma arbejdet med at få noget power på Uijtdebroeks. Det har også resulteret i nyt udstyr. Holdet har fået specialfremstillet et særligt styr til belgieren, der potentielt kan spare 3-5 watt, vurderer Heijboer.

Men hvad skal alle disse forbedringer føre til? Det store resultat af arbejdet med Cian Uijtdebroeks kommer først ude i fremtiden, men allerede i dag bør der ses forbedringer. Ifølge sportsdirektør Maarten Wynants er ambitionen, at Uijtdebroeks i første omgang får begrænset tidstabet til rivalerne.

- Pogacar er et på andet niveau. Thomas er også en bedre enkeltstartsrytter. Vi sammenligner med direkte rivaler som Arensman og Tiberi. Hvis han kan begrænse tidstabet til de ryttere til et minut, så vil vi gerne skrive under på det, forklarer Wynants.

Indtil videre har Cian Uijtdebrokes kørt pænt i årets løb. 

Seneste cykelnyheder

Optakt: Schweiz Rundt 2024
Optakt: Schweiz Rundt 2024
Her er danskernes Tour de France-chancer
Her er danskernes Tour de France-chancer
Optakt: Criterium du Dauphine 2024
Optakt: Criterium du Dauphine 2024
Rutebeskrivelse: Tour de France 2024
Rutebeskrivelse: Tour de France 2024
Kan Tadej Pogacar gøre det? Så svært er det at vinde Giro-Tour-double
Kan Tadej Pogacar gøre det? Så svært er det at vinde Giro-Tour-double
Cecilie Uttrup kan ende hos SD Worx-Protime
Cecilie Uttrup kan ende hos SD Worx-Protime
Optakt: 21. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 21. etape af Giro d'Italia 2024
Tadej Pogacar sætter punktum for en fabelagtig Giro
Tadej Pogacar sætter punktum for en fabelagtig Giro
Dossard vil opruste før Tour de France - skal du med?
Dossard vil opruste før Tour de France - skal du med?
Optakt: 20. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 20. etape af Giro d'Italia 2024
Snu italiener snyder alle favoritudbryderne
Snu italiener snyder alle favoritudbryderne
Jayco AlUla indrømmer, at den er gal med sprinter
Jayco AlUla indrømmer, at den er gal med sprinter
Ærlig sprinter: Merlier og Milan var for stærke
Ærlig sprinter: Merlier og Milan var for stærke
Kæmpe skifte til UAE
Kæmpe skifte til UAE
Optakt: 19. etape af Giro d'Italia 2024
Optakt: 19. etape af Giro d'Italia 2024
FDJ-Suez tæt på at hente fransk stjerne
FDJ-Suez tæt på at hente fransk stjerne
Pogacar sigter efter lørdagens etape
Pogacar sigter efter lørdagens etape
Merlier fik endelig krammet på Milan
Merlier fik endelig krammet på Milan
Contador opfordrer Pogacar til at gå efter hattricket
Contador opfordrer Pogacar til at gå efter hattricket
Tysk etapevinder: Håber det er starten på en stor karriere
Tysk etapevinder: Håber det er starten på en stor karriere
Vi bruger få cookies hos dossard.dk. Det er ikke farligt. Men det er nødvendigt for at udvikle dossard.dk. Vi bruger cookies til føre statistik og tilpasse reklamer til vores brugere.